Розробки уроків

Семінар з історії для вчителів суспільних дисциплін міста Кропивницького на базі гімназії №9 Кіровоградської міської ради Кіровоградської області
Дата проведення: 24 лютого 2017 року

Історія України, 8 клас
Практичне заняття
Тема: Богдан Хмельницький як людина та історичний діяч.
Епіграф до уроку : «Ще не вмерла  козацькая мати.»  
Богдан Хмельницький
Мета : сформувати уявлення про гетьмана Богдана Хмельницького як людину та політика.
Навчити учнів працювати з джерельною базою; навчити  умінню аналізувати історичні джерела; робити власні висновки щодо історичних постатей.
Виховувати повагу та гордість за національного героя України Богдана Хмельницького, формувати патріотичні почуття.
План
1. Факти з біографії Б.Хмельницького до початку національно-визвольної війни українського народу середини 17 століття.
2. Свідчення істориків про організаторський, дипломатичний і військовий талант українського гетьмана.
3. «Моє ставлення до гетьмана Б.Хмельницького як людини і політика.»
Хід уроку
І. Мотивація до уроку.
Характеристика вчителем критеріїв оцінювання роботи учнів протягом уроку (вчитель роздає учням листки самооцінювання учнів)
                          I.                Учитель характеризує критерії оцінювання на уроці та звертається до таблички з критеріями, оголосивши їх, роздає учням картки для само оцінювання.
Листок самооцінювання учнів
1.
Участь у розв’язуванні кросворду
0балів –Не приймав участь        
1 бал– Приймав участь

2.
Використання джерельної бази при підготовці до практичного заняття
1бал – використав 1 джерело
2бали – використав 2 джерела
3бали – використав більше 2 джерел + інтернет-ресурси

3.
Розкриття змісту опрацьованого вами питання
1бал – поверхнево опрацював
2бали – достатньо опрацював
3бали – глибоко і повністю розкрив питання

4.
Участь у підготовці електронної презентації
1бал – знайшов декілька репродукцій
2бали – знайшов репродукції з текстом
3бали – знайшов репродукції, текст і створив електронну презентацію

5.
Участь у підведенні підсумків уроку
1бал – посередня участь
2бали – активно приймав участь

Всього:
ІІ. Активізація опорних знань.
Розв'язування кросворда , ключове слово якого «Богдан Хмельницький».
Запитання та відповіді до кросворду:
1.  Прізвище сміливого козацького полковника соратника Богдана Хмельницького .(Іван Богун) , який відзвачився у битві під Берестечком.
2.  Керівник селян у селах Війська Запорізького (староста)
3.  Українська козацька держава – Військо Запорізьке (Гетьманщина)
4.  Хто здійснював керівництво вищим судовим органом при Генеральному уряді Війська Запорізького ? (Суддя)
5.  Хто очолював Генеральну військову канцелярію , займався закордонною політикою і вів усі справи Генерального уряду (Писар) 
6.  Як називався вищій керівний склад у Війську Запорізьком (старшина)
7.  Як називався охоронець військової хорогви (Хорунжий)
8.  Як називався керівник військового загону у козаків (Отаман)
9.  Прізвище наказного гетьмана , якому Б.Хмельницький доручив тримати оборону під Берестечком (Джеджалія)
10.  Соратник , полковник найближчого оточення Б.Хмельницького (Гладкий)
11.  Місто , яке було взяте в облогу військовими Б.Хмельницького (Львів)
12.  Хто був охоронцем гетьманського бунчука (бунчужний)
13.  Як називалось місто в битві за яке загинув батько Б.Хмельницького (Цецора)
14.  Як називався голова держави Гетьманщини , який обирався загальною військовою радою безстроково (Гетьман)
15.  Прізвище черкаського полковника , соратника Б.Хмельницького , який відзначився хоробрістю та військовою стратегією під Пилявцями (Кривоніс)
16.  Хто став гетьманом Війська Запорізького після смерті Б.Хмельницького ( Виговський)
17.  Хто забезпечував матеріальне постачання армії та артилерії (Обозний )
Ключове слово кросворду : «Б.Хмельницький»
ІІІ. Робота з історичною картою
1.  Показати територію Гетьманщини під час національно-визвольної війни середини XVII століття.
2. Знайти на карті місця битв під час національно-визвольної війни на території Війська Запорізького.
IV. Вчитель звертає увагу учнів на пам’ятки:
 - «Як працювати з історичним джерелом»
- «Як скласти історичний портрет»
- «Як скласти повідомлення»
V. Робота з історичними джерелами (перевірка випереджувального завдання)
1.                     Охарактеризувати джерельну базу, використану під час підготовки до практичного заняття (Астафєва Віка, Колісник Катя)
2.                     Що можна сказати про зовнішній вигляд Б.Хмельницького , його особисті якості , риси характеру .
Як особисті якості вплинули на діяльність  Б.Хмельницького? (Вовченко Катя, Запорожець Саша)
3.                     Як проходили дитинство, юність Б.Хмельницького , в якій сім'ї він виріс? (Астафєва Віка, Гаврилюк Денис)
4.                     Яку освіту мав Б.Хмельницький , де та як він навчався? (Вільшанков Даніл, Четвертак Ваня -доповнення)
5.                     Яким був Б.Хмельницький батьком і чоловіком у своїй сім'ї? (Полторак Даша, Бородін Матвій)
6.                      Про які людські якості Б.Хмельницького можна говорити під час національно-визвольної війни 1648-1654 рр? (Будулатій Яна)
7.                     Характеризуючи військову діяльність Б.Хмельницького, його стратегії у боях, чи можемо стверджувати, що його військовий талант вплинув на перемоги та успіх у битвах за визволення України . Робота з картою – військові походи  Б.Хмельницького. (Астафєва  Віка, Вареник Ваня)
8.                     Які найбільш відомі переможні битви вам запам'яталися, як про них говорять історики ? Робота з картою. (Горовий Сергій, Четвертак Іван, Хитрий Іван, Кривда Олексій, Шадурський Костя, Вільшанков Даніл)
9.                     Де саме, при підписанні яких договорів та угод проявився дипломатичний талант Б.Хмельницького ? (Зборівський, Білоцерківський договори) Як Б.Хмельницький відносився до зради союзників? (Петін Максим)
10.                Як дипломатичні здібності Б.Хмельницького вплинули на підписання Березневих статей у Переяславі 8 січня 1654 року? (Сірак Микола)
11.                Після того , як українсько-московська міждержавна угода 1654 р. юридично визначила перехід Гетьманщини під протекторат Московської держави чи потрібно було контролювати дії Московської держави і з якою метою? (Савченко ).
12.                Які нагороди мав Б.Хмельницький за свою військову, державну та громадську діяльність , як нащадки Б.Хмельницького  бережуть пам'ять про нього. (Хитрий Іван, Квач Даниїл)
VІ. Перегляд відео про смерть Б.Хмельницького та місце його поховання.
Запитання до учнів після перегляду відео: «Чому вороги Б.Хмельницького боялися його навіть після смерті?»
VІІ. Робота з підручником.
Ознайомлення та обговорення точки зору зарубіжних істориків щодо діяльності Б.Хмельницького (підручник історія України 8 клас О.В. Гісем, О.О. Мартинюк, ст. 147-148)
VІІІ. Рефлексія. Підведення підсумків уроку
1) Що нового ми дізналися сьогодні на практичному занятті про життя великого історичного діяча Богдана Хмельницького ? (Колісник, Астафєва , Гаврилюк)
2) Повернемося до епіграфу нашого уроку , що означали слова Богдан Хмельницького «Ще не вмерла козацькая мати!».
ІХ. Завдання додому
Написати твір-ессе «Моє ставлення до гетьмана Богдана Хмельницького як людини та історичного діяча»
Х. Підсумок уроку

Виставлення оцінок за урок згідно критеріїв , оголошених на початку уроку. Здача карток самооцінювання


на базі гімназії №9 Кіровоградської міської ради Кіровоградської області
14 грудня 2016 р

Вчитель: Сімеонова Валентина Миколаївна
вчитель вищої категорії, вчитель-методист

Урок з історії України у 8-Б класі
Практичне заняття
План
1.        Військове мистецтво козаків.
2.        Козацькі традиції.
3.        Життя та побут українського козацтва.
4.        Козацько-селянські повстання кінця XVI ст. -20-30-х рр. XVII ст.
Епіграф до уроку:
«Жодна країна не в змозі довго насолоджуватись щастям і спокоєм, якщо її народ поступово не збільшує свою владу, не розширює своїх прав і не втручається в роботу державної машини»
          Англійський історик Г. Букль (ХІХ ст.)

Мета:підбити підсумки та закріпити вивчений матеріал; визначити особливості військового мистецтва українського козацького війська, характерні риси козацьких традицій і побуту.

Обладнання:підручник, історична карта, історичні джерела за тематикою практичного заняття.

Тип уроку:урок застосування знань, умінь, навичок.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Вступне слово вчителя.
Коротка характеристика вчителем джерельної бази практичного заняття.
Бесіда з учнями, актуалізація опорних знань щодо випереджувального завдання творчим групам учнів.
ІІІ. Практичне заняття.
Попередньо учні об’єднались в малі групи: чотири творчі групи за тематикою підготовлених повідомлень.
Оскільки учні отримали випереджувальне завдання, вони презентують підготовлені повідомлення класу. Їх повідомлення відбуваються відповідно до плану-схеми для організації самостійної роботи з історичним документом.
Учні працюють у чотирьох творчих групах:
І група «Клейнодоносці»
Тема дослідження «Військове мистецтво козаків»
Під час дослідження даної тематики учні відповідали на запитання:
1.      Яким роком датується перша писемна згадка про українських козаків? (1489 рік)
2.      Що таке Дике Поле? (необжиті степи між Доном, Верхньою Окою, лівими притоками Десни та Дніпра)
3.      Що таке Великий Луг? (заплава Дніпра)
4.      На якому острові заснував свій замок-городок Д. Вишневецький? (острів Мала Хортиця)
Учні показують на карті територію Дикого Поля, Великого Лугу та острова Мала Хортиця.
Презентація дослідження теми відбувається за таким планом:
1.                      Ефективне і своєрідне військове мистецтво козаків:
- піхота;
- шикування шеренгами;
-перша шеренга вела вогонь;
- задні шеренги заряджали зброю;
-артилерія підтримувала у бою дії піхоти;
2.                      Тактика ведення бою:
- галас–козаки змішувалися з ворогами;
- табір – рухома фортеця (вози скріплені ланцюгами);
- самообкопування – засіб індивідуального захисту козаків від обстрілу під час бою;
- розвідка, вартова служба, димова система сповіщення;
- чайки – легкі маневрені човни;
- клейноди – спеціальні військові знаки, регалії та атрибути (прапор, печатка, булава, бунчук)
Група«Клейнодоносці» презентує відео відповідно до теми дослідження.
II творча група «Отамани» – досліджували «Козацькі традиції». Поряд з розповіддю учні створили електронну презентацію своєї теми.
-                Як Козацька Рада обирала кошового отамана;
-                Правила вступу до козацького середовища;
-                Спосіб перевірки козака на хоробрість та витривалість;
-                Козацькі розваги;
-                Відношення до сім’ї та жінки;
-                Вірування козаків.
Висновки: Козацькі традиції говорять, що козаки були мужніми, сміливими, цивілізованими людьми на той час, у них був порядок і дисципліна.
III творча група «Патріоти» досліджувала життя та побут українського козацтва. Поряд з розповіддю відбувається електронна презентація заданої теми.
-                        Козацьке житло:курені, сплетені з очерету і вкриті кінськими шкурами.
-                        Одяг: з домотканого сукна й полотна(шаровари,сорочки,кобеняки,киреї,чоботи,шапка)
-                   Їжа: соломаха, тетеря, щерба (варені страви з пшона,житнього борошна й риби), вживали смажену дичину та в’ялену рибу;
-                        Заняття різноманітними промислами: лагодження зброї та спорядження
-                        у вільний час – співали,грали на кобзі та танцювали.
Ми намагалися довести думку відомого українського історика І. Крип’якевича про українське козацтво.
 «У степах виробився оригінальний тип господарки,а в його обороні нова воєнна організація; знов під впливом сеї господарки і у війні зі степовими ордами постала нова козацька суспільність, зі своїм окремим побутом і окремим світоглядом.»
Висновки IIIгрупи:
IV творча група «Реєстровці»
1.          Хто такі реєстровці; хто такі нереєстрові козаки?
2.          Які були причини незадоволення у козаків ?
3.          Чому селяни йшли на Запорожжя, чому козаки підтримували селян?
Причини козацьких походів першої чверті XVII ст.:
-          татари брали ясир;
-          продаж полонених дівчат і жінок до гаремів;
-          захоплення підлітків і перетворення їх на яничарів;
-          чоловіків приковували до турецьких «каторг».
Причини козацько-селянських повстань:
-          після Хотинської війни козаки програли (зменшення реєстрового війська до 3 тисяч; повернення козаків до панських маєтків);
-          масове покозачення селян і міщан;
-          приєднання реєстровців до «самовільного» козацтва;
-          спроби польської влади перешкодити козакам здійснювати походи проти татар і турків;
-          намагання козаків отримати дозвіл селитися на королівських землях та в панських маєтках;
-          мати можливість найматися на службу до інших монархів;
-          заборонити розміщення на постій королівських військ у Київському воєводстві;
-          наполягання козаків на скасуванні Берестейської унії й узаконення православної церки;
Загальна характеристика:
-          збройного конфлікту 1625р.-Марка Жмайло;
-          повстання Тараса Федоровича (Трясила)-1630р.
-          ІванаСулими1635р.
-          Павла Бута (Павлюка) 1637-1638рр.
-          Якова Острянина 1637-1638рр.
Наслідки козацьких походів та козацьких повстань початку XVII ст.
     «Ординація Війська Запорозького, яке перебуває на службі Речі Посполитої». Вона скасовувала «на вічні часи всі права й привілеї реєстровців…»
Боротьба козаків набула форм національно-визвольної боротьби. Козацтво продемонструвало можливість виконувати роль провідника українського національно-визвольного руху.


Шкала оцінювання робочих творчих груп над опрацюванням історичних джерел.
1.      Чи достатньо історичних джерел опрацювала творча група, щоб розкрити задану тему? ( 1б.- ні;     2б. – так).
2.      На скільки глибоко розкрито тему завдяки історичним джерелам?(1б. – не повністю; 2б. – добре розкрито ; 3б. – розкрито повністю )
3.      Чи дотримувалася творча група плану - схеми при організації самостійної роботи з історичними джерелами? ( 1б. – ні; 2б. – деякі пункти не виконували; 3б. – повністю дотримувалися )
4.      Чи сподобалося вам працювати в творчій групі над вивченням історичних джерел? ( 1б. – ні;  2б. – не зовсім; 3б. – так сподобалося)
5.      Робота з кросвордом.
Питання до кросворду
1. Як називався легкий, маневрений човен у козаків? (чайка)
2. Яким словом тюркського походження називали вільних людей,  які населяли південно-українські степи? (козак)
3. Як в 16 ст. називали землі в нижній течії Дніпра на південь від Дніпровських порогів? (Запорожжя)
4. Коли військо рухалося похідним строєм у вигляді рухомої фортеці з кількох рядів возів, скріплених між собою ланцюгами, його називали… (табір)
5. Як називався польовий табір під час військових походів козаків? (кіш)
6. Як називали представника військової старшини серед козаків, який очолював військову канцелярію? (писар)
7. Як прізвище одного з перших відомих в історії ватажків українського козацтва? (Б. Вишневецький)
8. Як називали бранців, яких захоплювали турки і татари під час нападів на українські, російські і польські землі?  (Ясир)
9. Хто очолював польовий табір під час військових походів? (отаман)
10. Як називався найвищий орган влади війська запорозького? (козацька рада)
11. Як називалась військово-адміністративна одиниця з кількома сотнями козаків і в одночас їхніх жителів? (курінь)
12. Як називались спеціальні військові знаки, регалії та атрибути Запорозької Січі?  (клейноди)
13. Як називалась привілейована піхота в турецькій армії, що складалась переважно з підданих християн, які змалку виховувалися для військової служби? (яничари)
14. Яку назву мало велике дерев’яне веслове військове судно в Османській імперії? (каторга)
15. Назвіть варену страву козаків, яку готували з житнього борошна? (Тетеря)
16. Як прізвище гетьмана нереєстрового козацтва , який очолив козацьке повстання 1637-1638 рр? (Бут)
17. Як називали варену страву з пшона у козаків? (Саламаха)
18. Як називалась тактика ведення бою, коли козаки йшли в бій у довільному порядку, змішуючись з ворогом?(Галас)
19. Назвіть один із спеціальних військових знаків, який мав форму палиці завдовжки 2 – 2,5 м. із кулею або вістрям угорі під яким прикріплювалися китиці чи волосся з кінського або телячого хвоста? (Бунчук)



1ч
а
й
к
А






14к
а
т
о
р
г
а





2к
о
з
а
К

6п
и
с
а
р


15т
е
т
е
р
я



3з
а
П
о
р
О
ж
ж
Я


16б
у
т






4т
а
б
І
Р

7в
и
ш
н
е
в
е
ц
ь
к
и
й




5к
і
Ш

8я
с
и
р

17с
а
л
а
м
а
х
а








9о
т
а
м
а
н


18г
а
л
а
с






10к
о
з
а
ц
ь
к
а

19б
у
н
ч
у
к





11к
у
р
і
н
ь















12к
л
е
й
н
о
д
и

















13я
н
и
ч
а
р
и







IV. Підведення підсумків уроку.
         Оцінювання роботи творчих груп відповідно до шкали оцінювання.




  

Комментариев нет:

Отправить комментарий